Úlcera por Pressão / Módulo de Ensino / Bibliografia

Bibliografia Consultada

· Ayello EA, Braden B. Why is pressure ulcer risk assessment so important? Nursing 2001; 31(11).

· Borges, EL, Saar SRC, Lima VLAN, Gomes FSL, Magalhães MBB. Feridas: como tratar. Belo Horizonte: Coopmed; 2001.

· Brienza DM, Geyer MJ. Understanding support surface technologies. Advances in Skin and Wound Care.2000; 13(5):237-44.

· Bryant RA, Rolstad BS. Utilizing a systems approach to implement pressure ulcer prediction and prevention. Ostomy/Wound Management.2001; 47(9):26-36.

· Calianno C. Assessing and preventing pressure ulcers. Advances in Skin and Wound Care. 2000; 13(5):244-6.

· Dow G, Browne A, Sibbald RG. Infection in chronic wounds: Controversies in diagnosis and treatment. Ostomy/Wound Management 1999; 45(8):23-40.

· Dolynchuk K, Keast D, Campbell K, Houghton P, Orsted H, Sibbald G, Atkinson A. Best practices for the prevention and treatment of pressure ulcers. Ostomy/Wound Management.2000; 46(11):38-52.

· Falabella A. Debridement of wounds. Wounds: A Compendium of Clinical Research and Practice.1998; 10 (Supplement C):1C-10C.

· Fernandes, LM. Úlcera de pressão em pacientes críticos hospitalizados. Uma revisão integrativa da literatura. (Dissertação): Ribeirão Preto (SP): Escola de Enfermagem/USP; 2000.

· Krasner DL, Rodheaver GT, Sibbald RG. Chronic Wound Care: A Clinical Source Book for Healthcare Professionals. Wayne, PA: HMP Publications; 2001.

· Langemo DK, Melland H, Hanson D, Olson B, Hunter S. The lived experience of having a pressure ulcer: A qualitative analysis. Advances in Skin and Wound Care. 2000; 13(5):225-35.

· Maklebust J., Sieggreen MY. Pressure Ulcers: Guidelines for Prevention and Management. Springhouse, PA: Springhouse Corporation; 2001.

· Monetta L. Análise evolutiva do processo de cicatrização em úlceras diabéticas, de pressão e venosas com uso da papaína (Dissertação). São Paulo (SP): Escola de Enfermagem/USP;1998.

· National Pressure Ulcer Advisory Panel.Cuddigan J, Ayello EA, Sussman C. (Editors.) Pressure Ulcers in America: Prevalence, Incidence, and Implications for the Future. Reston, VA: NPUAP;2001.

· Ovington LG. The well-dressed wound: An overview of dressing types. Wounds: A Compendium of Clinical Research and Practice. 1998; 10 (Supplement A):1A-11A.

· Ovington LG. Wound care products: How to choose. Advances in Skin and Wound Care. 2001; 14(5):224-32.

· Petrolino HMBS. Úlcera de pressão em pacientes de unidade de terapia intensiva: incidência, avaliação de risco e medidas de prevenção. (Dissertação) São Paulo (SP) Escola de Enfermagem/USP; 2002.

· Pieper B. Mechanical forces: pressure, shear, and friction. In: Bryant RA. Acute and Chronic Wounds: Nursing Management. St Louis, MO: Mosby; 2000.

· Poletti NAA. O cuidado de enfermagem a pacientes com feridas crônicas. A busca de evidências para a prática (Dissertação). Ribeirão Preto (SP): Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP; 2000.

· Rabeh, SAN. Úlcera de pressão: a construção do conceito e identificação de estratégias para divulgação do conhecimento na enfermagem. (Dissertação): Ribeirão Preto (SP): Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP; 2001.

· Rogenski, NMB. Estudo sobre a prevalência e a incidência de úlceras de pressão em um Hospital Universitário. (Dissertação) São Paulo (SP): Escola de Enfermagem /USP; 2002.

· Sibbald RG, Williamson D, Orsted HL, Campbell K, Keast D, Krasner D, Sibbald D. Preparing the wound bed – Debridement, bacterial balance, and moisture balance. Ostomy/Wound Management. 2000; 46(11):14-35.